2013. szeptember 17., kedd

Szeptember 17.

1382-ben ezen a napon, egy héttel Nagy Lajos halála után leányát, Máriát királlyá koronázták. Kortársai latinul királynak nevezték, mert még mint fogalom is teljesen idegen volt számukra a "királynőség", mint egyeduralkodási forma. Ahhoz, hogy nő létére elfoglalhassa a trónt, apjának fiúsíttatni kellett, így jogilag férfinak számított, ezért is használták rá a rex (király) megjelölést a regina (királyné, királynő) helyett, amely utóbbi kifejezés elsősorban a király hitvesét jelölte. Nagy Lajos és Erzsébet második leánya 1385-ig uralkodott, akkor lemondott a trónról, de egy év múltán haláláig ismét ő volt - társuralkodóként - a Magyar Királyság hivatalos uralkodója. Máriának két leánytestvére volt.
 Lajos a lányait, Máriát és Hedviget illően házasította ki. Máriát Luxemburgi IV. Károly császár fiával, Zsigmonddal jegyezték el, a négyéves Hedvignek a nyolcéves Habsburg Vilmos herceg jutott jegyesül, de végül aztán a későbbi lengyel uralkodóhoz II. Jagelló Ulászlóhoz adták feleségül. A házasságok sikerültek ugyan, a trónutódlás rendjét azonban mindkét országban nehéz volt elfogadtatni, mert sem Lengyelföldön, sem idehaza nő nem testesíthette meg a kor lovagideálját, és a szokásjog is azt diktálta, hogy a trónnak fiágon kell öröklődnie.

1580-ban ezen a napon született Francisco de Quevedo, spanyol barokk költő, író, a spanyol irodalmi aranykor sokszínű alakja és a spanyol nyelv eredeti művésze. Nevéhez fűződik a pikareszk műfaj egyik csúcsa, az Egy Don Pablos nevezetű csavargó élettörténete című  nagyon szerethető regény. Én legalább is nagyon szeretem. Tolla más esetekben nagyon vitriolba mártott tudott lenni, élesen csapott le ellenfeleire, több szatirikus művet is alkotott, mint például a A latinul beszélő bölcső és a Góngora-féle culteranizmus ellen írt Iránytű a kulturált hajózáshoz című.
Esztétikai szempontból jelentős mű az Álmok című remekműve.

Tűre formázó nő hosszú alsószoknyával
Harang ha vagy, merre kondul a nyelved?
Ha utas Piramis, menj Egyiptomba;
Ha Pörgettyű, vagy netalán Nyalóka,
kúpformájú, Motrilban megszerezlek.

Ha Toronycsúcs, miért lengedezel lent?
Ha vezeklőé vagy, fejébe nyomva
Papírsüvegként, Ciprusok iromba
mátyásmadárnak téged elneveznek.

Ha ár vagy, inkább bújj vissza tokodba!
Ha kupica - fordított asszonyféle;
ha szégyensüveg, aki hord, boszorka.

Ha Szent Antalnak vagy szikár lidérce,
Tölcsér Asszonyság, eridj a pokolba,
szoknyádat bízd ördög ítéletére.
(Simor András fordítása)

1787-ben ezen a napon fogadták el a philadelphiai kongresszuson az Egyesült Államok alkotmányát, mely lényegében a Konföderációs Cikkelyek egy felújított változata volt. A cikkelyek fő hibáját az alkotmány kijavította, tudniillik, hogy az USA Kongresszusának  kezében nem volt megfelelő hatalom a törvények betartatására. 1787. februárjában a Kongresszus gyűlést hívott össze, ami csúszott, de végül 12 állam részvételével májusban a Kongresszus összeült, hogy a Cikkelyeken változtasson. A végső megoldás a dokumentum újraírása lett. Ez a dokumentum már ténylegesen az alkotmány volt, mely 1789. március negyedikén lépett hatályba.
Az alkotmányba foglaltak adnak alapot az Egyesült Államok szövetségi kormányzatának működéséhez, meghatározzák a kormányzat, az egyes tagállamok és a polgárok viszonyát. Az eltelt századok során mindösszesen huszonhét alkalommal egészítették ki; az első tíz alkotmánykiegészítés Bill of Rights néven ismert. Felépítését tekintve áll preambulumból, hét cikkelyből és az említett huszonhét alkotmánykiegészítésből. Ez a dokumentum a történelem legrégebbi alkotmánya, amely még ma is hatályban van.

1835. szeptember tizenhetedikén érkezett meg Charles Darwin a Galápagos-szigetekre.
 „Ha bizonyítani lehet, hogy Newton az almák lehullásának megfigyeléséből ismerte fel a nehézkedés természetét, azt is mondhatjuk, hogy az elvarázsolt szigetek döntő szerepet játszottak Darwin evolúciós elméletének kidolgozásában"
A nagy  tudós 26 éves volt galápagosi megfigyelései idején, úti tapasztalatai fontos szerepet játszottak, amikor 20 évvel később megírta főművét, A fajok eredetét.
Darwin megállapította, hogy "egy viszonylag kis területen ugyanannak a madárfajnak 14 típusa él, és a különbségek összefüggnek azzal a környezettel, amelyben nevelkednek".

1844 -ben ezen a napon született Puskás Tivadar, a telefonközpont állítólagos, és a Telefonhírmondó vitathatatlan feltalálója. Mérnöki tanulmányait Bécsben kezdte meg, majd Pesten és Londonban fejezte be. 1873-ban az Államokban próbált szerencsét, aztán visszatért Európába, ahol távíróközpont tervei foglalkoztatták. Amikor hírét vette a telefon feltalálásának, visszautazott New Yorkba, ahol meggyőzte Edisont, hogy egy központ segítségével tetszőleges számú ember egyidejűleg használhatja a telefont. Így lett Edison munkatársa, majd a nagy feltaláló európai képviselője. 1892-ben szabadalmaztatta legjelentősebb találmányát, a telefonhírmondót, amely a mai rádió  elődjének számít.

1857. szeptember tizenhetedikén született Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij orosz tudós, a modern rakétatechnika és űrkutatás elméleti megalapozója. Munkásságát egy saját maga által emlegetett mondat határozza meg legjobban: „A Föld az emberiség bölcsője, de nem maradhatunk örökké bölcsőben. Az emberiség nem is marad örökké a Földön, hanem fényre és térségre vágyva előbb félszegen behatol a légkörön túli térségbe, aztán pedig meghódítja a csillagok világát.”
Űrhajózás tekintetében számottevő műve a A világűr felfedezése reaktív eszközökkel című tanulmány. Ebben írta le az első kozmikus sebesség fogalmát és kalkulálta azt hozzávetőleg 8 km/s értékre (a pontos érték 7,92 km/s). Levonta a következtetést, hogy ezt a sebességet a Newton harmadik törvényében megfogalmazott hatás-ellenhatás elvén működő, folyékony hajtóanyagú rakétával lehet elérni. Kozmikus vonat című munkájában a többlépcsős rakéta elvét is lefektette. Ezzel összeállt a későbbi sikeres űrrakéták által alkalmazott elméleti alapvetés is.

1907. szeptember tizenhetedikén alapították a William S. Harley és a Davidson fivérek a Harley-Davidson Motor Companyt, a legendás motorkerékpárgyártó céget, mely egyedien átalakított limitált modelljeiről és nagy teljesítményű, szériagyártású motorjairól lett híres.

1939. szeptember tizenhetedikén – tizenhat nappal a nácik akciója után és lényegében azzal összehangoltan – a szovjet Vörös Hadsereg betört Lengyelország területére, és elfoglalta annak Nyugat-Ukrajna és Nyugat-Belorusszia területeit, még hozzá a Molotov-Ribbentrop-paktum értelmében. Ennyit a kommunisták békevágyáról, tisztességéről.

1944-ben ezen a napon heves légitámadások érték a budapesti pályaudvarokat és vasúti csomópontokat a brit-amerikai légierő részéről. A bombatalálatoktól és a kísérő vadászok géppuskatüzétől súlyos károk keletkeztek a Ferencvárosi, a Józsefvárosi, a Rákos és Rákosrendező pályaudvarok berendezéseiben, és a környék vasúti pályáin veszteglő szerelvényekben, mozdonyokban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése