2012. október 24., szerda

Élet(telen)kép

- egy az Édes hazám ciklusból -

Az Alföldi és a Kun utca sarkán,
a falhoz dőlve, vén cigány áll,
ócska gitár a kezében, és
pengeti, pengeti sírván.
Abbahagyja aztán, s hagyván
beleundorodik a semmibe.
Kutyahúgyban, szarban lába -
ilyen az Alföldi utca és a Kun utca
sarka -. Szeme sarkában meg
sok szarkaláb-szeglet zihál.
Békésen áll ez utcasarki
szegleten, kutya- és emberszarban,
elhamarkodott szerelmek otthagyott jelében,
nyomában, mocskában:
ilyen hely jutott neki, az Alföldi utcában.
Bent, ott bent, az utcában menhely -
a vén cigány tán ott hálhatott -,
kicsit odébb a Telekin kocsma:
(a fehér haver a fröccsöt
a vén cigánynak onnan hozza.
Csipetnyit sem jobb a sorsa:
menhelyi maga is.)
A gitár meg egykor volt „jólét”
megmaradt, utolsó darabja.

Megissza fröccsét és gitárján
ráhúzza a vén cigány a dalt.

A vén cigánynak maradt egy gitárja,
és - mikor az ihlet s unalom megszállja-
veszi a rozzant, kopogó eszközt,
és múlatja magát vele a
Kun utca s az Alföldi közt:
ott, azon a sarkon.

(Nem is olyan messze tőled,
ki a népgyűlésen éppen szózatodat
zenged, meg versedet mondod.
Gondolod, hogy a vén cigányhoz
eljut versbéli hangod?)

Vad és nyers riadás az a
gitárhúrba vágás. Durva hangnemű
durrokba a húr beszakad, bágyad,
ott zokog, ott csúszik a
molltalan dallam.

Pengesd húrod, vén cigány kán,
zokogj hozzá, mint sebzett Sir Khán.
Hol végzed :ki tudná? nincs az a mester.
Lám csak: nyomor-fröccsre jutottál.

Én veled fújom, vén cigány,
a magunk dalát!

4 megjegyzés:

  1. Köszönöm Csaba, kivételesen én is elégedett voltam... Ami ritka eset felém...

    VálaszTörlés
  2. Az jut eszembe, hogy:

    A hajnal int, elindulok,
    de szunnyad még a város.
    Magamra öltöm nappalom,
    nyügös vagyok meg álmos.

    Egy új nap életem delén,
    gitár s egy könnyü szerkó…
    Ha hívnak, persze, indulok,
    zenész vagyok, csavargó.

    Csavargó, csöppnyi pont talán,
    a dallam víg vagánya,
    mely dallam egyszer átsegít,
    ölel a másvilágra.

    S a túlvilágon egyszerű,
    világos ott a szaldó.
    Megélem újra sorsomat,
    zenész vagyok, csavargó

    VálaszTörlés
  3. "Élet(telen)kép"... A cím magáért beszél!
    Nagyon tetszik!

    VálaszTörlés