2012. január 19., csütörtök

Január tizenkilencedike van


Első helyen álljon, hogy  1809-ben ezen a napon született Edgar Allan Poe, ki leginkább misztikus, hátborzongató történetei révén ismert, de tudni kell, hogy az első amerikai novellisták egyike volt, emellett őt tartjuk a detektívregény „feltalálójának” is. Ezen kívül a korban újnak számító sci-fi területén is alkotott. De igazán nagy és jelentős Költőként is számon tarthatjuk, és tartsuk is számon.
Az első közismert amerikai író volt, aki pusztán az írásból akart megélni; emiatt szinte egész életében anyagi gondokkal küzdött.
(Első kép fönt)

Ábránd
Dúdoltál, Ábránd, lankatag
Fővel, lecsukva szárnyadat,
Zöld lomb között pihenve meg,
Mely árnyas tó felett remeg,
Te tarka tollú papagáj
- Több, mint madár, meghitt barát -
Vezetted botló nyelvemet
Az ábécé betűin át,
Míg ültem a vadon füvén,
Okos szemű fiúcska, én.

Ma reszket a mennybolt, midőn
Az évek keselyűi vad
Vihart idézve szállanak;
Ábrándozásra nincs időm,
Szemem a dúlt éghez tapad.
S ha szárnyuk nem ver majd vadul,
S lelkemre lágy toll pelyhe hull,
Lantom, mely tétlenül hever,
Felcsendül, szívem dalra gyúl
S úgy érzi, bűnt követne el,
Ha nem remegne, mint a húr.
Kálnoky László fordítása

Továbbá,
1921-ben Mészöly Miklós is ezen a napon született.
Ma 111 éves az MLSZ,
és 69 éves lenne ma a csodálatos Janis Joplin.
(Második kép fönt)
1893-ban született Paul Cézanne, posztimpresszionista festő.
(Harmadik kép fönt)

***   ****    *****
„Ó jaj, hogy eltűnt minden,  hogy hullt le évre év!”
Állítólag férfi vagyok, ráadásul hatvan múltam, mégis: szorítja valami a mellkasomat, és kaparja valami a torkomat most, amikor valószínűleg utoljára hívlak Titeket a Gödörbe.
Ma a XIII. VilágVeleje Fesztivál keretében
21 órától
a Gödör Klub színpadán  a
Sajnos Batár,
Müller Péter Sziámi és az Első Osztályú Vidéki Srácok
valamint a nagyszerű Balaton (vendégekkel)
lesz látható és hallható.

***   ****    *****
Az elnémítás nem változtat a Valóságon!
 HADD SZÓLJON!
Tüntetés a szólásszabadságért és a Klubrádióért
január 22-én, vasárnap délután 3 órától
A szólás szabadságának hívei tiltakoznak a Klubrádió elhallgattatása ellen és azok,  akiknek elegük van abból, hogy alapvető demokratikus jogaiktól fosztják meg őket az Európai Unió egyik tagállamában.
Mindenkit várnak a Batthyány-örökmécseshez a szervezők, a Hadd szóljon! egyesület tagjai és pártolói.

***   ****    *****
És végezetül

Világnak múlt Világa

Akkor történt éppen,
mikor fogyóholddá lett a világ,
és fagyott, fogyott minden,
és locsolatlan növényként
zörgő-sárgára száradt a lelkem,
hogy eljöttél. Négyezer-hétszáz-
valahány hallgatag nap után,
eljöttél végre értem.
Ezerötszázkilencven napja
éppen ennek. És egy reggel -
elálmélkodva a csendben -,
úgy képzeltem – és úgy is volt –,
hogy ott aludtál megint mellettem.
És igen, én eltöprengtem.
Azon töprengtem, hogy vajon
újra kizöldültem-e - réghulla
növény föltámadásában -, vagy sem?
Azon töprengtem, hogy életemhez
térdepelt-e újra a Létezés, a Világ,
Világ Világának képében?
Teltek a világos napok, tíz
hónapon át teltek. Most megint ott
vagy, és nem imetten.
Na, tessék!
Most aztán töprenghetek,
töprenghetek újra, Világnak
Világossága hol van?
hol vagy fénylő Nikoletta?

1 megjegyzés:

  1. Elfelejtettem egy fontos dolgot besorolni, tehát ide teszem, minden külön értesítés helyett.
    Tegnap befejeztem egy jelentős drámai művet. 325 gépelt oldalnyi lett az anyag, címe: Hamlet, a dán királyfi.
    60 oldalt egészen egyedül írtam, a többi tudományos törzsanyag, bizonyos William Shakespeare tollából.

    VálaszTörlés