Tegnap Budapesten 15 óra 53 perckor ment le a Nap – belegondolni is szörnyűség, milyen korán! –, és naplementével új nap vette kezdetét, az 5773. zsinagógai év kiszlév havának huszonötödik napja, ami persze ma van igazán, de természetesen nem foglalkoznék vele, ha nem lenne fontos ünnepnap a mai.
Hanuka – chanuka olykor chanukka – első napja van. A szó jelentése: megszentelés, megtisztítás, és az egyik legnagyobb, nyolc napig tartó zsidó ünnep: a Fény ünnepe, amely azonban egy csodára is emlékeztet.
Közeledik az év legsötétebb napja, a téli napforduló, mely egyszerre szörnyű és reményt adó. Szörnyű, mert a legsötétebb, reményt adó, mert a legsötétebb, vagyis azt követően már növekedni kezd a Fény időtartama Világunkban.
Az általam ismert minden létnézetben, vallásban a Fény Születését e napok táján ünnepeljük, a zsidó vallás és legendavilág a hanukával.
Az apokrif Makkabeusok könyve tartalmazza a csodás történet történelmi leírását. Ezek szerint a keresztény időszámítás előtt 167-ben – zsidó évek szerint 3594-ben - Izrael görög uralom alatt volt, és a görög helyhatóságok sok zsidó szokást eltiltottak. A jeruzsálemi nagytemplomot kisajátították, és a görög isteneknek állítottak fel szentélyeket benne. Ki is robbant egy forradalom vagy szabadságharc, aminek a vezetője Mattatiás volt. Neki öt fia volt, és egyikük, Judás, a Makkabeus, vette át a hadak vezetését. Ezután a követőit is makkabeusoknak hívták, ami egyébiránt kalapácsosokat jelent.
Judás nagyon ügyes vezér volt és egy sor kemény csata után, amit a görögök erős csapatai ellen kellett vívjanak, sikerült visszafoglalniuk a Moria hegyén álló jeruzsálemi Szent Templomot.
Kr. e. 165-ben – 3596-ban - kiszlev hónap 25-ik napján (december másodikán) foglalták vissza a csapatok a Templomot a görögöktől, és azonnal szerették volna újraszentelni. Az egyik legfontosabb tartozék az örökmécses volt, de csak egyetlen napra való szent olajat találtak hozzá egy sarokban. Azonnal kiadták a kérelmet, hogy hozassanak frissen préselt olajat, de a friss olaj csak nyolc nap múlva érkezett meg.
Ennek ellenére az újonnan felszentelt örökmécses végig égett a nyolc napon át, hiába volt csak egy napra való olaj benne!
Erre a csodára emlékezik a hanuka, és mint általában a zsidó ünnepek, ez is bensőséges, családi ünnep, de van egy különleges jellege. Kötelezővé teszi a csoda közhírré tételét (pirszum hánész), ezért a Menórát ki szokás tenni az ablakba.
*** *** ***
1608. december kilencedikén született John Milton, aki vitathatatlanul - és soha nem is vitatottan - a 17. századnak és a barokknak legnagyobb angol költője volt. A közvélekedés szerint ma is az a helyzet, hogy az egész angol irodalomban Shakespeare után - vagy mellett - ő a fő alak. Az avoni Mester méltó társa hát Ő, de különbözik is Tőle, úgy, ahogy Coleridge fogalmazta meg: „Shakespeare önmagát sugározza szét, s felölti az emberi jellem és szenvedély minden alakját… Milton viszont minden formát és dolgot önmagában, saját eszményének egységébe olvaszt.” (Persze ez a reneszánsz és a barokk ember különbözősége is egyben.)
Azok is tudnak róla, akik nem is olvasták, de vagy megtanulták, vagy csak hallották halhatatlanságának hírét. Márpedig, ha nem olvasták az Elveszett paradicsomot vagy a Küzdő Sámsont, bizony mondom, sokat veszítettek. És verseiről se szívesen feledkeznék el.
Élete magasztos tragédia: a társadalmi lesüllyedés és a költői emelkedés csodálatos egysége. Mielőtt Cromwell forradalma kitört volna, hőskölteményt tervezett az Artus-mondakörről. Ezt – sajnos - sohase írta meg. Éspedig azért nem, mert előbb alkalma volt egy hosszabb olaszországi útra, majd hazatérése után hamarosan kitört a forradalom, és ennek hűségesen szolgálatába állt, Cromwell titkáraként aktív részt vállalt abban. Kitűnő és hatásos röpiratokat írt többek között.
Mire vége lett a forradalomnak, ő vak ember volt, vagyonát vesztett szegény, aki nyomorúság közepette diktálta lányának világhíressé leendő remekműveit.
Fő – és zseniális - műve, az Elveszett paradicsom a vallásos eposzok hősvilágában Dante Commediája mellett a legkitűnőbb - és a legérdekesebb - remekmű. Hőse a Sátán, aki Isten elleni harcában alulmarad. Ő a bűn maga, de lelki keménységével mégis vonzó hős. Ádám és Éva az isteni-démoni ellenfelek játékszere. A Paradicsom elvész, de megindul az emberi út. Milton óriási műveltsége és óriási képzelőereje együtt érvényesül a magasztos, közben kalandosan érdekes történetben, amelyben egyesül a vallásos és a természettudományos világismeret.
Milton eredetileg drámának, égi és földi tragédiának képzelte művét, mire azonban belekezdett, a cselekmény tízénekes epikává változott. Mégis: a drámai elképzelés rányomta bélyegét a mű egészére. Versformája Shakespeare drámáinak blankverse-e (ötöd és ötödfeles rímtelen jambusok).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése